Navigáció átugrása

Retró hétvége sínen, úton, levegőben a Balaton-parton

2023. július 5.

A MÁV–VOLÁN-csoport idei első balatoni retró hétvégéjén július 8-án és 9-én várja a nosztalgiajárművek kedvelőit. A Balaton északi és Keszthely–Tapolca közti vasútvonalán klasszikus járműcsodák idézik fel a régi idők vasúti közlekedését, vonatjait. Ezúttal az üzembeállásuk 60. évfordulóját ünneplő M61-es Nohab mozdonyok kapnak kiemelt szerepet. A Goldtimer Alapítvánnyal közös szervezésben, a vasúti programokhoz igazodva retró repülésre is lehetőség nyílik az egykoron MALÉV-hoz tartozó Li-2 típusú légcsavaros repülőgépen. A vasútállomások és repülőterek közti átszállást a Volánbusz ikonikus, a nosztalgiajárművek rajongói körében már jól ismert, Ikarus 55 típusú „Faros” buszai segítik.

Transzferjárat Farossal

Keszthely és Sármellék, valamint Balatonalmádi és Szentkirályszabadja között a Volánbusz három Ikarus 55 típusú autóbusza közlekedik: az AA-IK-055 rendszámú piros, a zöld színű FAROS-1, valamint az AA-CV-350 rendszámú vajszínű „faros” színesíti a nosztalgiajárművek kínálatát a retró hétvégén.
 
Szombaton mindhárom busz Keszthely vasútállomás és a sármelléki repülőtér között szállítja az érdeklődőket. Vasárnap az egyik jármű Balatonalmádi vasútállomás és Szentkirályszabadja repülőtér között ingázik, míg két autóbusz ismét a sármelléki átszállást segíti. A jegyár a különleges transzferjáratra utazásonként egységesen 2500 forint, mely a helyszínen, vagy a Volánbusz honlapján elővételben is megváltható. A menetrend elérhető az eseményről szóló tájékoztatóban.
 
A három „faros” közül a legrégebbi, 1956-os évjáratú, vajszínű retróbuszt az Ikarus Karosszéria és Járműgyár Mátyásföldi üzemegysége szállította a budapesti, 16. számú AKÖV részére 1956. március 15-én, GN-343 rendszámmal. 1967-től Mezőhéken, a Táncsics termelőszövetkezetnél szolgált, 1973-ban pedig Hódmezővásárhelyre került a Rákóczi termelőszövetkezet tulajdonába. 1979-ben kivonták a forgalomból, a 2000-es években a Kisalföld Volánnál újították fel.
 
A zöld színű, FAROS-1 rendszámmal közlekedő, Ikarus 55 Lux kivitelű (55.21 altípus) autóbuszt 1967-ben gyártották, első tulajdonosa az Ikarus székesfehérvári üzeme volt. 2000-ben a Kapos Volán romos állapotban vásárolta meg a tengelici termelőszövetkezettől. A jármű azóta számos rendezvénynek és kiállításnak volt fontos résztvevője a Volán nosztalgiaflotta egyik nagy büszkeségeként. Állapotára való tekintettel a 2020-ban megindított Volán értékmentési program keretében újra teljes felújításon esett át a zalaegerszegi telephely szakemberei fáradtságos munkájának köszönhetően.
 
A piros színű, AA-IK-055 rendszámú autóbuszt 1969-ben helyezték forgalomba. Az Ikarus 55.52 NDK exportra készült, ahol a legtovább – egészen a 90-es évek elejéig – üzemeltették a típust, melynek érdekessége, hogy az utasajtó az üzemeltető kérésére előre került, az utastéri komfortban pedig jelentős szerepet szántak az Ikarus 30-asoknál megismert tetőívablakoknak. Az egykori Vértes Volán „faros” autóbuszát 1996-ban hozták haza, majd teljeskörű felújításon esett át. Jelenlegi állapotát 1997 júniusában nyerte el, azóta a Volánbusz nosztalgiaflottájának kiemelt darabja.

Tovább a teljes közleményre...