Navigáció átugrása

Zöld úton járunk

2021. február 18.

A vasúttársaság a Vasút Európai Évéhez kapcsolódva indította el zöldkampányát, amelynek jelképe a „Zöld úton járunk” szlogennel felmatricázott TRAXX mozdony. A vonatjegyen mostantól mindenki leolvashatja, hogy mennyi szén-dioxid-kibocsátást takarított meg azáltal, hogy a vasutat választotta. A Volánbusz CNG és elektromos meghajtású autóbuszok beszerzésével és az üzemeltetésükhez szükséges infrastruktúra kialakításával járul hozzá a tisztább levegő és az élhetőbb környezet biztosításához.

Magyarországot 2050-re klímasemleges országgá lehet tenni a Klíma- és természetvédelmi akcióterv végrehajtásával - hangsúlyozta Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti és stratégiai államtitkára szerdán a MÁV zöldkampányát indító rendezvényen. Kiemelte, a szabályozást úgy alakítják, hogy azok a természeti örökség megőrzését szolgálják, melyben az egyik legfontosabb terület a közlekedés. "Ha vonattal tesszük meg az utat, az átlagosan mintegy 71 százalékkal kevesebb szén-dioxid-kibocsátást jelent, mintha személyautóval tennénk meg ugyanazt a távot" - mondta az ITM államtitkára. Schanda Tamás kijelentette, hogy nincs környezetkímélő XXI. századi közlekedés korszerű vasút nélkül. Ezért a kormány 2010 óta folyamatosan kiemelt figyelmet, jelentős forrásokat fordít a kötöttpályás közlekedés fejlesztésére, és ez a cél az elkövetkező időszakban is. Az idén - a Vasút Európai Évében - korábban nem látott összértékben fejeződnek be vasúti fejlesztések Magyarországon, várhatóan mintegy 700 milliárd forint beruházást adnak át. Budapest elővárosi vonalszakaszai több mint 100 kilométeren újulnak meg, ezzel is kényelmesebbé, gyorsabbá lehet tenni a mindennapi vasúti közlekedést a térségben élőknek - mutatott rá. Schanda Tamás szólt arról is, hogy a környezet védelméért folytatott munkában a hazai nagyvállalatok, köztük a MÁV is partnerek. Igazi szövetségesek a magyar emberek is a természeti örökség megőrzéséért folytatott küzdelemben, akik mától pontosan tudhatják, hogy mekkora mértékben járultak hozzá a klíma megvédéséhez.

Juhász Roland, a Miniszterelnöki Kormányiroda állami vagyongazdálkodásért felelős államtitkára kifejtette, hogy Magyaroroszág kormánya elkötelezett a kötöttpályás közlekedés fejlesztése mellett. A közlekedési infrastruktúra, a járműállomány fejlesztése egyben a nemzeti vagyon gyarapodását is jelenti. Hozzátette, hogy a közlekedési infrastruktúra fejlesztésében is fontos szempont a fenntarthatóság biztosítása. A Kormány elkötelezett  a környezettudatos gazdaságfejlesztés mellett. Az állam, mint tulajdonos pedig mindent megtesz, hogy a nemzeti vasúttársaság gazdasági helyzete, megítélése megfelelő legyen. Ennek keretében 2020-ban 3 ütemben nyújtottak pénzügyi támogatást, melynek révén a társaság gazdálkodása stabil, a munkahelyek biztonságban vannak. A Kormány a jövőben is minden támogatást megad ahhoz, hogy a vasút egyre vonzóbbá váljon az utasoknak, és a munkavállalóknak - fogalmazott Juhász Roland.
 
Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy az Európai Unióban az üvegházhatású gázok kibocsátásának egynegyede a közlekedésből származik. Az unió megfogalmazta zöldmegállapodását, amely szerint 2050-re 90 százalékkal kell csökkenteni a közlekedésből származó széndioxid-kibocsátást. A közlekedésen belül a közúti ágazat mintegy 70 százalékban, a légi- és a víziközlekedés 13-13 százalékban felel az üvegházhatású gázkibocsátásért, a vasút kevesebb mint 1 százalékkal. A MÁV–VOLÁN-csoport célja, hogy Magyarország lakosainak fenntartható, biztonságos, tiszta, környezet- és utasbarát közlekedési lehetőséget biztosítson, melynek eléréséhez szükség van az infrastruktúra és a járműállomány fejlesztésére. A MÁV flottája folyamatosan megújul, új járműveket szereznek be.
 
Kerékgyártó József, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója hozzátette, hogy a járműpark megújítása mellett fontos a meglévő járművek korszerűsítése is. A MÁV-START évente mintegy 400 kocsit és járművet újít fel. Az IC+ kocsikat magyar munkaerő gyártja, és a felújításokat szintén hazai üzemekben végzik. A környezettudatos üzemeltetés jegyében az új Intercity kocsikon lehetőség van a szelektív hulladékgyűjtésre. A járműtisztítás során felhasznált víz 80%-a újrahasznosított, és az új mosóberendezések jelentősen kevesebb víz felhasználásával működnek.
 
Pafféri Zoltán, a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, a Volánbusz évente 670 millió utast szállít, és mintegy 6500 járművet üzemeltet. A környezetvédelem érdekében tett intézkedéseink legfontosabb területe a járműállomány folyamatos fiatalítása és „zöldítése”. Az elmúlt években 866 darab új és újszerű autóbuszt helyezett üzembe a társaság, és ezzel 2020-ban 27 ezer tonnával csökkentette a levegő szén-dioxid terhelését a korábbi állapothoz képest. Ez mintegy 6.200 autó éves szén-dioxid kibocsátásának felel meg, azaz ha ebből a 6.200 autóból inkább buszra szállnak a közlekedők, akkor további 27 ezer tonnával kevesebb szén-dioxid terheli környezetünket. Az autóbuszos közlekedés zöldítése CNG- és elektromos meghajtású járművek beszerzésével valósulhat meg, aminek érdekében közös céget alapított a Mobiliti és a Volánbusz.
Az autóbusz-közlekedési társaság vezetője hozzátette: a környezetkímélő autóbuszok üzemeltetéséhez szükséges infrastruktúra kialakításával, még több „zöld” jármű beszerzésével és hatékony, gazdaságos működtetésével színvonalasabb szolgáltatást, tisztább levegőt és élhetőbb környezetet nyújthatnak Magyarország lakosainak.
 
 
Volánbusz Zrt.