Navigáció átugrása

Fenntarthatósági Témahét a Volánbusznál - Járműveink modernizálása a kulcs a zöldebb jövőhöz

2021. április 21.

Credobus Econell tavaszi mezőn

Idén mi is csatlakoztunk a negyedik éve megrendezett Fenntarthatósági Témahéthez, mert szívügyünk a közösségi közlekedés környezetbarát fejlesztése, valamint az is, hogy a szemléletformálás már az iskolapadban elkezdődjön.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Kék Bolygó Alapítvány által meghirdetett Témahét célja a fenntarthatóság üzenetének elterjesztése a diákok körében. De mitől is lesz a közlekedés fenntartható? Az OECD* szerint „a fenntartható közlekedés olyan közlekedést jelent, amely nem veszélyezteti a lakosság egészségét és az ökoszisztémákat, továbbá a közlekedési igényeket úgy elégíti ki, hogy a megújuló erőforrásokat lassabb ütemben használja fel, mint az újra termelődésükhöz szükséges idő, a nem megújuló erőforrásokat pedig az azokat helyettesítő megújuló források előállítási üteménél lassabban használja fel.”

Ha a tömegközlekedést választjuk, máris sokat tettünk környezetünkért.

A közösségi közlekedési eszközök közül a távolsági autóbuszok és a vonatok terhelik legkevésbé környezetünket.** Az egy személyre vetített, legtöbb kibocsátott károsanyag egyértelműen a személygépkocsiknak róható fel, így, ha a fenntarthatóságra törekszünk, előnyben kell részesítsük a közösségi közlekedést.

A MÁV és a Volánbusz menetrendi összehangolásának, az egységes értékesítési felületek és a közös tarifarendszer létrehozásának is pontosan az célja, hogy egyre többen válasszák a közlekedés közösségi formáját az autózás helyett, ezzel is hozzájárulva a károsanyag-kibocsátás jelentős mértékű csökkentéséhez, az élhetőbb környezethez.

Új, modern járművek üzembe állításával csökkenthetjük a károsanyag kibocsátást.

Reggeli csúcsidőben négyezer helyközi autóbusszal munkanapokon közel félmillió, évente pedig mintegy 667 millió utast szállítunk. Hasznos kilométer-teljesítményünk alapján autóbuszaink 50 percenként megkerülhetnék a Földet. Hatalmas számok ugye? A Volánbusz európai szinten a legnagyobb autóbuszos szolgáltató. Folyamatosan mozgásban kell tartanunk Magyarországot, így elsősorban az autóbuszok fiatalításával, korszerű buszok forgalomba állításával tudjuk tovább csökkenteni az egy utasunkra eső környezetterhelést. Terveink szerint 2022 végéig a jelenlegi 12,90 évről 8,99 évre szorítanánk le járműveink átlagéletkorát.

flotta

2018 őszétől 2020 végéig 866 új és újszerű autóbuszunk állt forgalomba, ami jelentős előrelépést jelent kényelmi és környezetvédelmi szempontból is. Az új EURO 6 besorolású dízelmotor hajtású járművek légszennyezése jelentősen alacsonyabb, mint EURO 1-2-3-as társaiké; 2020- ban több, mint 27 400 tonnával kevesebb szén-dioxidot pöfögtünk ki a járműveink fiatalítása miatt, ami kb. 6.200 autó éves szén-dioxid kibocsátásának felel meg.

Credbusok szépen sorban

Két példát kiragadva; könnyű felépítésnek is köszönhetően a Credobus Econell 12-es buszok (fent) üzemeltetésével akár 15 százalékos üzemanyag-megtakarítás is elérhető, illetve a CO2-kibocsátásuk éves szinten akár 8,5 tonnával is alacsonyabb lehet. A Volvo 8900 érdekessége pedig, hogy az alumíniumból és acélból készített karosszéria kis tömegének köszönhetően gazdaságosabb és környezetkímélőbb az üzemeltetése.

Célunk a közösségi közlekedés környezetbarát fejlesztése.

Mielőtt elektromos, vagy gázüzemű járműveket rendszeresíthetnénk a menetrend szerinti járatokban, alaposan ki kell próbálnunk azokat. Erre biztosít számunkra lehetőséget a Zöld Busz Program is, amelynek keretében tavaly két helyszínen, Békéscsabán és Nyíregyházán is teszteltünk. Békéscsabán egy Solaris Urbino 12 electric, Nyíregyházán pedig Ebusco 2.2-es típusú, tisztán elektromos hajtású autóbusszal, míg idén februárban Székesfehérváron Ikarus-CRRC CityPioneer e-busszal találkozhattak a helyi közlekedésben résztvevők. Ezt követően Zalaegerszegen teszteltünk egy Mercedes-Benz eCitaro elektromos buszt, amilyet május 8-ig most Esztergomban is ki lehet próbálni. Ezek a szóló (nem csuklós) autóbuszok egy töltéssel mintegy 200 km távolság megtételére képesek, károsanyag- és zajkibocsátás szempontjából is kiváló alternatívái lehetnek a dízelüzeműeknek.

Elektromos busz tesztelés

Tavaly júliusban egy hétig egy IVECO gázüzemű autóbuszt is teszteltünk (lent), bár ez a technológia nem ismeretlen a számunkra. Jelenleg 23 db saját tulajdonú CNG (köztük Jelcz, MAN, Mercedes és Ikarus gyártmányok) buszunk teljesít szolgálatot Zalaegerszegen és környékén, Szegeden, valamint önkormányzati tulajdonban, de üzemeltetésünk alatt további 41 db ilyen autóbusz vesz részt a helyi közlekedésben Nyíregyházán is.

CNG busz tesztelés

A Zöld Busz Program remek lehetőség olyan tapasztalatok szerzésére az elektromos autóbuszok üzemeltetése terén, amelyeket a későbbiekben, az új járműveink beszerzésekor hasznosítani tudunk. Salgótarjánban egy éve üzemeltetjük az önkormányzat tulajdonában lévő elektromos autóbuszt, illetve az első saját tulajdonú, elektromos meghajtású BYD K9UB típusú, szóló autóbuszunk várhatóan nyáron érkezik meg és állhat majd forgalomba Komárom és Komárno között, amivel egy új korszak kezdődik az életünkben.

Idén év elején az MVM-mel karöltve hívtuk életre a Mobiliti Volánbusz Kft.-t. Együttműködésünk jelentős előrelépést hoz a közösségi közlekedés környezetbarát fejlesztésében, a környezetkímélő járművek arányának növelésében és az üzemeltetésükhöz szükséges infrastruktúra kialakításában is. A Mobiliti Volánbusz Kft. az E- és CNG-töltőállomások létesítésével és üzemeltetésével járul hozzá ahhoz, hogy a jövőben pályázhassunk alternatív meghajtású autóbuszok támogatott beszerzésére.

Elektromos busz tesztelés

Stratégia céljaink között szerepel tehát a járműállomány folyamatos fiatalítása mellett azok „zöldítése” is, ezért elektromos és nagyszámú sűrített földgáz meghajtású jármű beszerzését tervezzük. A gázüzemű és elektromos autóbuszok tervezett beszerzése mellett összesen 827 új dízelüzemű autóbusz beszerzésének előkészítése zajlik. Természetesen nem csak járműfiatalítási programunkkal léptünk zöld útra. Ha kíváncsi vagy környezetvédelmi törekvéseinkre, figyeld következő blogbejegyzéseinket! 

 


*OECD - (Organisation for Economic Co-operation and Development, vagy Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet)
**A KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. 2019. Júniusi adatai szerint