Navigáció átugrása

Zöld úton járunk – Ismét hidrogén-üzemanyagcellás buszt tesztelünk

2024. február 27.

Toyota hidrogénbuszteszt Volánbusz

Társaságunk elkötelezett a zöld közösségi közlekedés megvalósítása mellett, ezért folyamatosan fejlesztjük és bővítjük alternatív-meghajtású autóbuszflottánkat, illetve segítjük a legújabb technológiák térnyerését is. Minden bizonnyal a hidrogénmeghajtás elterjesztése lehet az egyik kulcs a jövő fenntartható közlekedésében. Már egy kicsivel több mint egy hónapja teszteljük menetrend szerinti forgalomban azt a hidrogénüzemű autóbuszt, amely a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. demonstrációs mintaprojektje keretében került hozzánk az év elején. Tapasztalataink biztatóak, olvassatok tovább a részletekért!

Teszteltünk már korábban is hidrogénbuszt

Nagyjából napra pontosan két éve – a magyar közúti közösségi közlekedésben elsőként – már volt lehetőségünk kipróbálni a technológiát. Nagyon hasznos tapasztalatokhoz jutottunk, például körvonalazódott az, hogy a hidrogéntechnológia megfelelő zöld alternatívája lehet a hagyományos meghajtásnak, mert már közepes és hosszabb távú utazásokra is bevethetők ezek a járművek.

Solaris hidrogénbusz teszt Volánbusz4

A kecsegtető eredmények mellett azonban számos kérdés is felmerült a korábbi tesztüzem során, amelyek megoldása, megválaszolása gyorsíthatja majd a technológia térnyerését.

De lássuk a medvét buszt!

A Toyota CaetanoBus H2.City Gold Kelenföld és Szigethalom között közlekedik. A 12 méteres, háromajtós, alacsony padlós, légkondis buszt legalább fél évig járatjuk majd helyközi viszonylatokon, de a már eltelt egy hónap után is be tudunk számolni néhány fontos tapasztalatról.

Tesztbusz Kelenföldön

Két évvel ezelőtt a jármű töltése jelentette a legnagyobb kihívást ennél a technológiánál. A nagykönyv szerint ugyanis a töltés megközelíti a dízelhajtású járművek felkészítési idejét, azaz jóval rövidebb, mint az elektromos töltést igénylő járműveknél. A gyakorlat viszont mást mutatott, a folyamat a telítettségtől függően akár 2-3 óráig is eltartott. Az infrastruktúra és a technológia fejlődése mára azonban megoldotta a problémát, az autóbusz töltése (a nulláról a maximumra) most már fél óra alatt lezongorázható.

Toyota H-busz belső

A konkrét jármű kapcsán autóbusz-vezetőink kiemelték, hogy könnyen tartható vele a menetidő, megfelelően gyorsul, vezetése kényelmes. Futóműve jó, kiválóan kanyarodik és a műszerfal sincsen túlbonyolítva. Visszajelzéseitek alapján ti, utasok is szeretitek, mert jó a belső design és a zöld irány is; bár az ülések lehetnének kicsit kényelmesebbek.

H-busz teszt belső

Eddigi futása alapján a jármű nagyon megbízható, az első hónap alatt komolyabb problémát nem tapasztaltunk, nagyobb javításra nem volt szükség.

H-busz műszerfala

Kicsit beszéljünk a „piszkos anyagiakról” is! Két éve a tesztünk végén az akkori busz 100 kilométeren átlagosan 8,3 kg hidrogént fogyasztott, ez az érték az elmúlt egy hónap tapasztalatai alapján a Toyota esetében 7,25 kg körül mozog. A hidrogén piaci ára sajnos még mindig magas, így ebben a tekintetben még nem tudja felvenni a versenyt a hagyományos dízelbuszokkal – a puszta számokon túl azonban környezetvédelmi szempontokat, hosszú távú célokat is figyelembe kell venni ebben az esetben.

Konklúzió

Bár a „tömeges üzemeltetéshez" szükséges infrastruktúra még nem épült ki, hiszünk benne, hogy a vízbontásból zöld energiával előállított hidrogén lehet a zöldebb jövő tiszta üzemanyaga. A tudomány már néhány év alatt is hatalmas lépéseket tett azért, hogy a közeljövőben fenntarthatóan közlekedhessünk, így bizakodóak vagyunk. Dolgozzunk közösen azért, hogy egészségesebb, zöldebb környezetet adhassunk át gyermekeinknek és unokáinknak! Mi részt veszünk a fejlesztésekben, bővítjük alternatív meghajtású flottánkat, Ti pedig váltsatok közösségi közlekedésre!