Navigáció átugrása

Ezek vagyunk mi – kollégánkkal rajtol a 2024-es Budapest–Bamako

2024. január 17.

Budapest-Bamako ralin indulo versenyzok

1996 óta dolgozik a Volánbusznál, és most igen merész vállalkozásra készül egy munkatársunk: másodmagával elindul a Budapest–Bamako ralin! A 8276 kilométeres táv teljesítése nem átlagos fickóknak való feladat, így nem árt, ha az indulók elhivatottsága, kitartása és megszállottsága a piros tartományban mozog. Kollégabemutató sorozatunk mostani részében ismerjétek meg Stál Csaba (a fenti képen balra) autóbusz-vezető kollégánkat, aki unokatestvére fiával, Kovács Leventével ezúttal Afrikában, embert próbáló terepen gyűjti majd a kilométereket!

Mit kell tudni a raliról?

A Budapest–Bamako rali egy magyar szervezésű off-road autóverseny. Minden év januárjában Budapestről indul, majd két héttel később Bamakóban ér véget. Nem elég a távot teljesíteni, közben különleges feladatokat is meg kell oldaniuk a versenyzőknek. 2005-ben az első verseny 42 csapattal indult, idén már majdnem 300 alakulat áll rajthoz. Ebben az évben négy kategóriában lehetett nevezni, Csabáék az összkerékhajtásúak között, a 4x4 Túrában indulnak.

Járművek kavalkádja

A mottó: „Bárki. Bármivel. Bárhogy.” Nincsenek tehát megkötések, bármilyen, az utcán is használatos járművel lehet nevezni. Korábban a távot teljesítette már egy 256-os Ikarus is, és idén is lesznek buszok a mezőnyben.

Csabáék átalakított Porche Cayenne-je

Csaba és Levente egy 250 lóerős Porsche Cayenne-t készített fel a nagy kalandra: új, állítható futóművet kapott az autó, azután került rá az egyedi első rész csörlőtartóval, csúszó- és haspáncéllal. Került bele két pluszventilátor, amelyek a motort hűtik, valamint szintén pluszban egy nagy teljesítményű akkumulátor, amely például az állófűtést is működteti. Hátra kapott egy nyitható pótkeréktartót, fentre pedig egy off-roados tetőcsomagtartót. A hátsó ülések és a csomagtartó helyén egy kis konyharészt, tárolókat és fekvőfelületet alakítottak ki. Ezeken kívül még oldalrácsok és az árkot megvilágító, nagy teljesítményű fényszórók kerültek az autóra. A műszerfalat egy kapcsolópanellel egészítették ki, onnan lehet vezérelni a kiegészítő áramköröket, például a CB-rádiót, a külső világításokat, a ventilátort és többek között a távolsági fényszórókat is.

Több, mint verseny vagy kihívás

A teljesítménytúrán felül a Bamako a versenyzők számára egyfajta küldetés is, a szervezők és a résztvevők minden évben nagy hangsúlyt fektetnek a jótékonykodásra. Azon az útvonalon, amerre Afrikában megy a verseny, jellemzően mélyszegénységben élnek az emberek. Csaba és Levente természetesen nem érkezik üres kézzel, az adományokat a tetőcsomagtartón szállítják majd. Elmondásuk szerint használati tárgyakkal, például szerszámokkal vagy használt laptoppal lehet a legtöbbet segíteni, amelyeknek a mindennapi életben is hasznát veszik az ott élő emberek.

Felkészülés

Az autót már több ízben kipróbálták, off-road-versenyen is részt vettek vele, amelyet kategóriájukban meg is nyertek. Hogy autentikus tapasztalatokat szerezzenek, Csaba és Levente egészen Albániáig ment, ahol úttalan utakon, nagyon durva terepen is kipróbálták magukat.

Csaba és László felkészült a Budapest-Bamako-ra

A hegyekben olyan helyeket találtak, ahol már tíz éve nem járt autó. Levente tervezte meg a túrát, műhold és különböző térképek segítségével nézett ki földutakat. Egy alkalommal felmentek egy hegyre, ahol már semmi nem volt, csak egy ház. A benne lakó idős hölgytől kértek útbaigazítást, merre találják az utat. A hölgy elmutatott egy irányba, és hozzátette, hogy aki arra ment, még soha nem jött vissza… Hőseink persze elindultak, de az autó néha már két keréken ment. Visszafordultak volna, de tolatni és megfordulni sem lehetett, szakadék volt mellettük. Az éjszakát a hegyen töltötték. Nagyon hideg volt, majd megfagytak. A tapasztalatok alapján azóta beruháztak fűthető mellényekre, és kiépítették a sátor fűtését is.

Sokminden helyet kapott az átalakított autóban

Csaba és Levente szerencsére nem tart a betegségektől és a rossz közbiztonságtól sem. A legfontosabb, hogy a technika rendben legyen, akkor teljesíteni tudják a megmérettetést. Úgy tervezik, hogy a versenyt követően az autóval jönnek haza is, és útközben Marokkóban pihenik ki a fáradalmakat. Kemény és fárasztó lesz, hiszen az oda-vissza út hossza elérheti a 16-17 ezer kilométert.

 

Kollégánknak és csapattársának sok sikert kívánunk a táv teljesítéséhez! Bővebb információkért látogassátok meg a Mototech4x4 Instagram-oldalt, ahol az autóról és az útról is többet tudhattok meg tőlük!