Navigáció átugrása

Buszban utazunk.

2021. június 15.

Autobusz-vezetőnk Neoplan Tourlinerrel

Ha megkérdezzük az óvodás kisfiúkat, mik szeretnének lenni, ha majd nagyok lesznek, a többségük azt válaszolja, hogy busz- vagy mozdonyvezető. Persze, ez a lelkesedés nem mindenkinél marad meg, de van, aki kitart a választása mellett, és tényleg autóbusz-vezető válik belőle, ha felcseperedik. De mit is csinál egy autóbusz-vezető?

Kell egy buszos zsebszótár.

Iyen természetesen nincsen, de ha valaki buszozásra adja a fejét, néhány alapfogalommal jó, ha tisztába kerül, mert szakzsargon itt is van. Ennek hamarosan szentelünk egy egész bejegyzést is, mert ha nem ismeri valaki a vezénylés, forda, tároló, pihenőidő, PÁV, helyi vagy helyközi járat, kiállás kifejezések mögött megbúvó jelentést – hogy csak párat említsünk – hamar a sűrű erdőben találhatja magát.

Hogyan lehet valakiből egyáltalán autóbusz-vezető?

Ahhoz, hogy valaki autóbuszt vezethessen, érvényes, D járműkategóriás vezetői engedéllyel kell rendelkeznie, amelynek feltétele a B és a C kategóriás jogosítvány megléte is. Új belépőinknek (előképzettségüktől függően) 24-60 órás alaptanfolyamon, a fedélzeti eszközök használatát ismertető oktatáson és vonalismereti gyakorlaton is részt kell venniük. Az úton való elinduláshoz persze a lelkesedés is elég. Ha valaki elszánt (és elmúlt 21 éves), szívesen fogadjuk, mindent megtanítunk az alapoktól.

A buszom a mindenem.

Igazán nagy járművet vezetni teljesen más érzés, mint személygépkocsit. Ha az embernek van egy ilyen becsípődése, gyorsan szenvedéllyé válik a dolog. Sokat utaznak, így autóbusz-vezetőink szeretik a buszaikat. Persze mint minden kapcsolatban, itt is lehetnek hullámvölgyek, anomáliák. 

Volánbuszok a tárolón

Nagyon sok időt töltenek a vezetőülésben, ismerik az autóbuszuk minden apró részletét, zaját, darabkáját. Nem csak vezetni tudják a buszt, hanem gondoskodnak is róla, és nagyon jól értenek a járműhöz.  

Előkészületek indulás előtt.

Járatba indulás előtt minden alkalommal alaposan körbejárják és szemrevételezik autóbuszaikon az esetleges külső sérüléseket, hiányosságokat, műszaki problémákat. Ha mindent rendben találtak, jön a belső tér ellenőrzése, majd a személyes tárgyaik kipakolása. 

Személyes tárgyak a vezetőülésben

Ha minden a helyére került, indulnak is a forgalmi irodára vagy a pihenőhelyiségbe a napindító kávéra, beszélgetésre. Mivel a nap nagy részében úton vannak, ezekben a közös helyiségekben tudnak tájékozódni az aktualitásokról. Itt függesztünk ki minden hasznos információt, itt nyílik lehetőségük inni egy üdítőt, nyújtózni vagy pihenni egyet, vagy adott esetben közösségi életet élni.

Indulás!

A rövid ráhangolódás után felkészítik a jegykezelő gépet, majd járattípusuktól függően 3-10 perccel indulás előtt kiállnak a meghatározott kocsiállásra, és beszállítják az utasokat. Ezt követően, betartva a biztonsági előírásokat és – a forgalmi viszonyokhoz mérten – a menetrendet is, végigviszik a járatot. Munkájuknak ezt a részét többé-kevésbé mi, utasok is ismerjük, így ugorjunk inkább tovább, és lessünk be a színfalak mögé!

Ami leszállás után történik, az is izgalmas.

Miután az utasok a végállomáson elhagyták a járatot, a buszvezetőknek alaposan át kell nézniük a járművet, nem maradt-e ott elhagyott tárgy, érték. Bár a legnagyobb számban ruhákat (sapka, sál, kesztyű, cipő), okmányokat (diákigazolvány, utazási igazolvány, lakcímkártya), telefonokat, utazótáskákat és készpénzt találunk, de hűtőszekrényt, műlábat, mankót, hangszert, leadásra váró szakdolgozatot és babakocsit is felejtettek már buszon. A legnagyobb „fogás” 14 millió forint készpénz volt egy tornazsákban, itt még a tapasztalt kollégák is összenéztek.

plüssmackó a buszon

Ha az adminisztráció lezajlott, a távolsági járatok esetében jön a pihenés. Ilyenkor ki kell állni „tárolóra”, illetve (ha a vezénylés és a menetrend engedi) jöhet a tankolás, a takarítás vagy a mosás. Műszaki telephelyeinken többnyire működik autóbuszmosó, ezeknél nincs beosztás, a járművek igény szerint állnak be.

Mosóink egy részében a felfogott csapadékvizet is újrahasznosítjuk, ivóvíz felhasználása helyett ezzel tisztítjuk járműveinket. Persze nem csak a Neoplan Tourlinereket kényeztetjük, a vezetők minden típusra gondosan ügyelnek, és, ha tehetik, tisztogatják az autóbuszokat. A külső mosást természetesen belső takarítás is követi, a fent már említett Neoplan Tourliner esetében például porszívózás, felmosás és fertőtlenítés az előírt sorrend.

A szakma szép oldala.

A megkérdezett autóbusz-vezető kollégák szerint (ezeket a nagy dögöket) autóbuszt vezetni nagyon jó érzés, igazán menő dolog. A távolsági járatok esetében világot lehet látni, szép tájakon lehet járni, amelyek minden évszakban más arcukat mutatják. Izgalmas és változatos, megunhatatlan kihívás.

Volánbusz a Balaton mentén

A helyi járatokon dolgozók többnyire visszatérő, ismerős utasokkal találkoznak, így sokkal több lehetőségük nyílik a kommunikációra, személyes kapcsolatok kiépítésére. Akár helyi, akár helyközi, akár távolsági járatokat nézünk, az biztos, hogy sehol sincsen két egyforma nap.  

A változatosság gyönyörködtet – sokféle régi és új járművel találkozunk. Persze nem jut mindenkinek a legmodernebb, legszebb busz, ezt kár is lenne tagadni. De gőzerővel zajlik járműfiatalítási programunk, így folyamatosan javuló munkakörülményeket és eszközöket tudunk biztosítani kollégáinknak.

Ikarus260 Volánbusz

A szempontok között, persze, a kereseti lehetőség is előkerül; a pálya mellett felsorakoztatott érvek között a biztos, kiszámítható és stabil munkahely, a családias légkör és a kiemelkedő juttatási csomag is szerepel.

És a nehézségek?

Persze rengeteg a jó sztori, sok a barát és változatosak a mindennapok, de mint minden munkának, ennek is megvannak a nehézségei. Autóbusz-vezetőnek lenni hatalmas felelősség: egyszerre akár száznál is több utas, valamint a közlekedés többi résztvevőjének élete, testi épsége múlik tapasztalatukon, tudásukon, éberségükön és reakcióidejükön.

Autóbuszt vezetni ráadásul nem a klasszikus irodai időbeosztás szerint kell, hiszen az országot éjjel és nappal is mozgásban kell tartanunk. Bár a buszvezetők beosztás szerint dolgoznak, a körülmények folyamatosan változnak, a hétköznapok kicsit nehezebben szervezhetők, a rugalmasság ezért nélkülözhetetlen.

Neoplan Tourliner a Népligetben

Bár egy kicsit természetesen elfogultak vagyunk, mindent összevetve mégis úgy gondoljuk, hogy izgalmas ilyen szép nagy járgányokkal hasítani az aszfaltot, és évente mintegy 650 millió utast célba juttatni. Ha kedvet kaptál hozzá, nézz körül karrier oldalunkon, és csatlakozz hozzánk!