Navigáció átugrása

Futózunk, fotóztunk

2021. július 13.

A képen egy autóbusz gumiabroncs látható.

Ahhoz, hogy autóbuszaink az év 365 napjának minden órájában szállíthassák utasainkat, komoly infrastruktúra és folyamatos háttérmunka szükséges, ami a külső szemlélők számára láthatatlan marad. Hogy biztosíthassuk a hatékony és gazdaságos működést, igyekszünk vállalaton belül megszervezni, amit csak lehet, így az autóbusz-vezetők mellett – a teljesség igénye nélkül – autószerelők, autóvillamossági szerelők, gumiszerelők, karosszérialakatosok, klímaszerelők, járműelektronikai szakemberek, karbantartók, raktárosok, forgalmi, gazdasági és egyéb területeken dolgozó szakemberek is gondoskodnak arról, hogy Magyarországot folyamatos mozgásban tarthassuk. Ilyen kevésbé ismert, hatékonyságot növelő tevékenységünk a gumiabroncsok felújítása is; ezt a tevékenységet saját műhelyünkben végezzük.

Mi is az a gumifutózás?

Az újrafutózás röviden a gumiabroncs felújítását jelenti. Az eljárás akkor alkalmazható, ha az abroncs kopófelülete (a futó) elkopott, de a többi része sérülésmentes. A kopott futót eltávolítjuk és újjal pótoljuk.

Miért jó ez nekünk?

  • Elsősorban azért, mert az eljárás költséghatékony. Egy futózott abroncs minősége megegyezik az újéval, de hozzávetőlegesen 40 százalékos költségmegtakarítást jelent.
  • Ugyanakkor környezetbarát is, hiszen az újrafutózásnak köszönhetően jóval kevesebb hulladék keletkezik. Ha a karkasz (az abroncs teherhordó váza) jó minőségű, legalább két alkalommal felújítható.
  • A folyamat egységes felhasználási elvek szerint történik, az ellátást országosan tudjuk biztosítani, így az abroncsbeszerzés sokkal kiegyensúlyozottabb és kiszámíthatóbb lett. Sokkal kevésbé kell más vállalatok erőforrásaira támaszkodnunk, nem kerülünk kiszolgáltatott helyzetbe.

Hogyan történik a futózás?

Az abroncs szerkezeti bevizsgálása az első lépés. Előbb tapasztalt kollégáink veszik szemügyre az abroncsot, majd lézeres vizsgálat következik, vákuumban, normál nyomáson, majd 6 bar nyomás alatt.

A képen egy autóbusz gumiabroncsa látható bevizsgálás közben.

Amennyiben az abroncs állapota (a futófelület kopását leszámítva) kifogástalan, a futót horzsológéppel eltávolítják, hogy a gumiabroncs tökéletes geometriáját helyreállítsák. Egy kézi eszközzel az így felszínre került, öv feletti sérüléseket is kijavítják, majd a felhorzsolt felületet gumioldattal zárják le.

A képen egy autóbusz gumiabroncs javítása látható.

Ezután következik a felépítés. A felhorzsolt, oldatozott felületre kötőlemezt vasalnak, majd erre helyezik fel az előregyártott futófelületet. Az abroncsra külső-belső borítótömlőt húznak, így segítve a vákuumképződést. A vulkanizálás autoklávban, 8 bar nyomáson, 125 fokon, 150 percen keresztül történik, miközben a vulkanizálandó felületek végig vákuum alatt vannak.

A képen egy autóbusz gumiabroncs látható közelről.

A végellenőrzés során a kész, újrafutózott gumiabroncsot fektetve hagyják kihűlni, majd géppel, lézeres vizsgálattal ellenőrzik. Az elkészült abroncsok egyedi azonosítót kapnak, így minden egyes darab könnyen követhető.

Számokban

Nem minden tengelyen, illetve nem minden járműtípuson használunk újrafutózott gumikat, a Tempo 100-as autóbuszokon például csak új abroncsokat alkalmazunk. 2020-ban összesen 14.051 db gumiabroncsot használtunk el, ebből összesen 6.381 db, vagyis a teljes szükséglet 45,4 százaléka volt újrafutózott.

A képen autóbusz gumiabroncsok láthatóak.

Mi, a Volánbusz munkavállalói tényleg sokan vagyunk és nagyon sokfélék vagyunk. Közösen igazán komplex, szakterületeken átívelő, értékes tudást halmoztunk fel az évek során, amely segít minket, hogy Magyarország 3155 településéből 3146 esetében biztosíthassuk a helyközi közlekedést, közel 70 településén pedig a helyi közlekedést. Ha szeretnél csatlakozni hozzánk, ha úgy érzed, hogy beletanulnál egy izgalmas, kihívásokkal teli szakmába, látogass el karrieroldalunkra!