Navigáció átugrása

Hidrogénhajtás a közösségi közlekedésben? Kipróbáljuk!

2022. február 21.

Hidrogén-hajtású demonstrációs busz Népliget Autóbusz-állomáson

Február 11-től kicsit több mint három héten át, Magyarországon elsőként tesztelünk egy hidrogénmeghajtású autóbuszt a közösségi közlekedésben. A HUMDA szervezésében, a Zöld Busz Program demonstrációs mintaprojektje keretében érkezett hozzánk egy Solaris Urbino 12 electric H2 típusú üzemanyagcellás busz, hogy kipróbálhassuk, hogyan teljesít a forgalomban.

A valóra vált sci-fi

Közel 150 éve, a szénkorszak csúcsán Jules Verne megírta A rejtelmes szigetben, hogy a víz lesz a jövő szene. Ez is mutatja, hogy benne nem csupán a sci-fi atyját tisztelhetjük, Verne valódi látnok volt. A vízbontás egyenárammal napjainkban már fizikaórán is megvalósítható, innen pedig már csak egy lépés, hogy hidrogén elégetésével tiszta, károsanyag-kibocsátástól mentes energiát termeljünk.

Miért ilyen népszerű a hidrogén?

Mert a hidrogén a legegyszerűbb és a világegyetemben leginkább elterjedt elem, nem véletlenül a periódusos rendszer első eleme. A Földön is igen elterjedt, a levegőben, a vízben és a szerves vegyületekben is megtalálható. Színtelen, szagtalan, nem üvegházhatású és nem is rákkeltő, nem korrozív – viszont erősen reaktív, ezért a természetben önmagában nem találkozunk vele.

Hidrogénből tiszta mozgási energia

Varázsoljunk! Ha a hidrogént elégetjük, energia keletkezik, ugyanakkor semmilyen káros anyag nem szabadul fel. Ahhoz, hogy az így keletkezett energiával mozgásba hozzunk egy autóbuszt, szükségünk lesz még egy fontos dologra: az üzemanyagcellára. Ez ad teret a varázslatnak: a tartályból érkező hidrogén és a levegő oxigénje – egy elektrolitmembránon keresztül – itt lép reakcióba egymással. Csiribú-csiribá, a reakció során energia szabadul fel, melléktermékként pedig csak ártalmatlan vízgőz keletkezik.

Hidrogén töltés autóbuszba

A felszabaduló energia az elektromos meghajtású autóbuszokéhoz hasonló, de kisebb akkumulátorokba áramlik és ezekben tárolódik, így hajtva a járművek elektromotorját. Nem is olyan nagy mutatvány, de jár az elismerő taps. Innentől a hidrogénbusz gyakorlatilag úgy működik, mint egy hagyományos elektromos busz, csak nem közvetlenül töltjük fel árammal, hanem megtermeljük a villamos energiát.

A hidrogéncella felhasználhatóságának előnyei Vs. nehézségei

Azt, hogy ebben a technológiában mennyi lehetőség rejlik, nem kell sokat bizonygatni. Környezetünk jövője szempontjából alapvető fontosságú, hogy csökkentsük a szén-dioxid-kibocsátást, erre a helyközi, elővárosi közlekedésben is remek alternatíva lehet a hidrogénmeghajtás. Az üzemanyagcellás buszok hatótávban már felveszik a versenyt a hagyományos dízelüzemű buszokkal, és a töltési idejük sem sokkal hosszabb.

Hidrogén-hajtású demonstrációs busz a Népligetben

Mi a szépséghibája? Hogy drága, és még gyerekcipőben jár. A legelterjedtebb hidrogénelőállítási technológiák egyelőre fosszilis energiahordozókból, elsősorban földgázból indulnak ki. Vízből – (lehetőleg megújuló energiából származó) elektromos áram segítségével, azaz elektrolízissel – létrehozható „zöld hidrogén” is, de az eljárás még nem terjedt el széles körben és nem is rentábilis. A technológia folyamatos fejlődésének köszönhetően viszont bízhatunk benne, hogy ez a környezetbarát technológia is egyre inkább a hétköznapok részévé válik.

A buszról

Demonstrációs járgányunkat a Prim-Vol Trade Kft. biztosítja; ez egy 89 utas szállítására alkalmas, háromajtós, 12 méter hosszú Solaris Urbino 12 electric H2 autóbusz. 70 kW teljesítményű hidrogén üzemanyagcellával működik, ZF AV 130 integrált elektromos motor hajtja.

A tetején található, összesen 1560 literes össztérfogatú tartályokban egyszeri feltöltéssel 36,8 kilogramm hidrogéngázt lehet tárolni, ekkora mennyiséggel a jármű 350-400 kilométer megtételére is képes.

Hidrogéntöltő állomás az Illatos úti telephelyen

A tesztelés idejére az üzemanyagot a Linde Gáz Magyarország Zrt. biztosítja. Tesztbuszunkat a Linde első, és eddig egyetlen magyarországi hidrogéntöltő tesztállomásán, a budapesti Illatos úton töltjük, ahol két töltőfej áll rendelkezésre. Érdekesség, hogy míg az autókat jellemzően 700 bar, az autóbuszokat 350 bar nyomással lehet tölteni.

Próbáld ki te is!

Elkötelezettek vagyunk a modern, fenntartható és utasbarát zöld közlekedés mellett, ennek érdekében fejlesztjük szolgáltatásainkat, új járműveket állítunk forgalomba, és próbáljuk alkalmazni a legmodernebb technológiákat is.

A tesztbusz február 11-től március 6-ig közlekedik Kőbánya-Kispestről Vecsésre, illetve Gyálra. Mindenkit biztatunk, hogy próbálja ki a próbaüzemet, hiszen mind a technológiát, mind az autóbusz vezethetőségét, utaskomfortját tekintve hasznos tapasztalatokhoz juthatunk. A szolgáltatás díjmentesen vehető igénybe, a menetrendet ide kattintva éritek el.