Navigáció átugrása

Volánbusz Retro – Hamarosan bemutatkozik a megújult Bikarusz

2022. április 12.

Ikarus 556 emeletes autóbusz hátsó lámpája

Értékmentési programunk talán legnagyobb eddigi eredménye, hogy gyűjteményünkbe kerülhetett az egyedi, hazai gyártású emeletes autóbusz, a MÁVAUT Ikarus 556-os járműve. Kivételes szaktudású szakembereink nem sajnálva idejüket, áldozatos munkával életre keltették a kalandos előéletű Bikaruszt, amit hamarosan be is mutatunk teljes pompájában.

Értékmentés a Volánbusznál

2020-ban elindult értékmentési programunk keretében a folyamatos kutatásnak és elhivatott kollégáinknak köszönhetően értékes cégtörténeti emlékek mellett már mintegy 50 jármű, túlnyomó többségében autóbuszok, kisebb számban teherautók és traktorok kerültek a Volánbusz nosztalgiaflottájába. Bár szűk keretből gazdálkodunk, a lelkesedésünk hatalmas; a megőrzés mellett pedig nagy hangsúlyt fektetünk a veterán járművek szakszerű felújítására is.

Ikarus 55 Lux retro busz a Népligetben

2020 óta megfiatalodva járja az országot például a FAROS-1 rendszámot viselő, kaposvári Ikarus 55 Lux, de különleges járműből akad még jónéhány a flottánkban. Igazi kuriózum a CCP-293 rendszámot viselő Ikarus 280.33, vagy az Ikarus 200-as család különleges példánya a BPY-150 rendszámú 284-es is, de valódi matuzsálemek, vagy éppen egyedi gyártmányok is akadnak közöttük, mint az 556-os, emeletes autóbusz.

A MÁVAUT Ikarus 556 kalandos pályája

A hatvanas évek végére a városi zsúfolt tömegközlekedés kényszerhelyzetet szült, amelyre megoldást kerestek eleink. A jármű alapterületének növelésével szerették volna feloldani a gordiuszi csomót, így született meg az igény egy emeletes konstrukcióra. A prototípust – amely végül csak egyetlen példányban készült el – 1968 decemberére, mindössze fél év alatt készítette el a MÁVAUT Béke téri főműhelye Enyedi László főmérnök és Nagy Sándor mérnök vezetésével, két Ikarus 556 típusú autóbusz összeépítésével.

Ikarus 556 emeletes busz retro kép

Budapesti tesztelését követően 1976-ig közlekedett többnyire Pécsett, a szerelvény magassága ugyanis a legtöbb nagyvárosban túlságosan magasnak bizonyult. 200.000 km futás után, 1976 nyarán nyugdíjazták a mindenhol nagy feltűnést keltő, kétszintes járművet. Forgalomból történő kivonását és átalakítását követően a balatonvilágosi Volán-üdülőbe került, ahol jó öt éven keresztül presszóként üzemelt. 1982-ben a leromlott állapotú Bikarusz a ceglédi bontóba, majd gyűjtői kézbe került. A Volánbusz Zrt. 2020-ban vásárolta „vissza”, hogy értékmentési programja keretében Zalaegerszegen újra visszakaphassa régi fényét.

Hamarosan bemutatkozik a megújult 556-os

2022 április 30-án hatvani telephelyünkön sok érdekesség mellett először mutatjuk be a felújított MÁVAUT Ikarus 556-ost a sajtónak és a nagyközönségnek egyaránt. Könyvbemutatóval és kerekasztalbeszélgetéssel készülünk, de felsorakozik nosztalgiaflottánk jelentős része is.

Ikarus 556 emeletes autóbusz műhelyben

A belépés ugyan díjtalan, de a résztvevők száma korlátozott, ezért regisztrációhoz kötött. További részletek ide kattintva érhetőek el. Addig is nézzétek meg korábbi videónkat a MÁVAUT Ikarus 556 felújítási munkálatairól: